تبلیغات
وبلاگ علمدار بصیرت عباسیه حضرت ابوالفضل العباس دزفول - ولایت تكوینی و ولایت تشریعی
 
عباسیه حضرت ابوالفضل العباس دزفول
« علمدار بصیرت »
درباره وبلاگ


«علمدار بصیرت»

دیروز از هر چه بود گذشتیم...
امروز از هر چه بودیم!
آنجا پشت خاکریز بودیم و...
اینجا در پناه میز!
دیروز دنبال گمنامی بودیم و...
امروز مواظبیم ناممان گم نشود!
جبهه بوی ایمان می‌داد...
اینجا ایمانمان بو می‌دهد
الهی
نصیرمان باش تا «بصیر» گردیم...
بصیرمان کن تا از مسیر برنگردیم...
و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

سردار شهید نورعلی شوشتری


مدیر وبلاگ : مجید فقیهی
آخرین نوشته‌ها
نظرسنجی
وبلاگ ما را چطور ارزیابی می‌کنید؟





به وبلاگ علمدار بصیرت خوش آمدید

منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم


در مطلب قبلی به اینجا رسیدیم كه در اجرای احكام هیچ فرقی بین پیامبر(ص) و ائمه(ع) و فقیه عادل نیست و گفتیم كه فرق در این است كه پیامبر(ص) و ائمه(ع) ولایت تشریعی و ولایت تكوینی و ولایت اجتماعی-سیاسی دارند در صورتی كه فقیه جامع‌الشرایط فقط ولایت اجتماعی-سیاسی دارد كه قرار بود این ولایت‌ها را توضیح دهیم.
ولایت تكوینی، ولایتی است كه به موجب آن جمیع ذرات در برابر ولی‌امر خاضع‌اند و مسخر ولی‌امر هستند و ولایت تشریعی، آن ولایتی است كه به موجب آن حرف ولی‌امر سندیت پیدا می‌كند یعنی حرف ولی‌امر برابر با نص قرآن است كه این دو ولایت مختص پیامبر(ص) و ائمه (ع) می‌باشد.اما این ولایت‌ها به تشكیل حكومت اسلامی و حاكم شدن ربطی ندارد یعنی اگر كسی این ولایت‌ها را نداشت، باعث نمی‌شود كه او نتواند تشكیل حكومت اسلامی بدهد و حاكم شود زیرا داشتن این ولایت‌ها نیست كه باعث می‌شود فرد بتواند تشكیل حكومت اسلامی بدهد و حاكم شود زیرا حضرت فاطمه(س) با این كه این ولایت‌ها را داشت اما نمی‌توانست تشكیل حكومت دهد و حاكم شود پس این مقام جدا از وظیفه‌ی تشكیل حكومت و حاكم شدن است.
حكومت فی نفسه ارزشی ندارد، بعضی‌ها فكر می‌كنند كه حكومت فی نفسه برای ائمه ارزشی دارد كه این درست نیست زیرا مثلا آیا اگر یكی از ائمه تشكیل حكومت داد ارزش او از ائمه‌ی دیگر بیشتر است؟ كه جواب این حتما نه است پس تشكیل حكومت فی نفسه ارزشی ندارد و دیگران هم می‌توانند تشكیل حكومت دهند. ائمه و فقهای عادل وظیفه دارند تشكیل حكومت دهند و احكام الهی را در جامعه اجرا كنند و صرف حكومت جز رنج برای آنها چیزی ندارد ولی بحث این است كه وظیفه‌ی آنها این است و باید آن را انجام دهند. امام علی(ع) درباره‌ی این كه چرا حاكم و فرمانده و عهده‌دار كار حكومت شده، تصریح می‌كند كه برای هدف‌های عالی، برای این كه حق را برقرار كند و باطل را از میان ببرد است. امام علی(ع) می‌فرماید كه "خدایا، تو خوب می‌دانی كه آنچه از ما سر زده و انجام شده، رقابت برای بدست گرفتن قدرت سیاسی یا جستجوی چیزی از اموال ناچیز دنیا نبوده است، بلكه برای این بوده كه اصول روشن دینت را بازگردانیم و به تحقق رسانیم و اصلاح را در كشورت پدید آوریم تا در نتیجه‌ی آن بندگان ستمدیده‌ات ایمنی یابند و قوانین تعطیل شده و بی‌اجرا مانده‌ات به اجرا در آید و برقرار گردد". (نهج البلاغه خطبه 131) این سخنان امام علی(ع) خود دلیلی بر تشكیل حكومت است زیرا از این سخنان این استنباط می شود كه بدون تشكیل حكومت نمی‌تواند اصول روشن دین را به تحقق رساند و از بندگان ستمدیدگان ایمنی كرد و در كل نمیتوان قوانین و احكام بی‌اجرا مانده‌ی اسلام را به اجرا در آورد. همان طور که که دلایل تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی در روایات و ادعیه نیز همین‌ها شمرده شده‌اند از جمله در دعای عهد تعابیری مانند تجدیدکننده‌ی احکام تعطیل‌شده‌ی قرآن و ... را می‌بینیم.
ان شاء الله در مطلب بعدی احادیث و روایاتی كه در مورد وظیفه‌ی فقهای عادل در زمان غیبت است را نقل خواهیم كرد. 


نوع مطلب : حدیث و سخنان بزرگان، ولایت فقیه و حکومت اسلامی، سیاسی، معرفی کتاب، 
برچسب‌ها : ولایت تشریعی، ولایت تكوینی، ولایت فقیه، سیاسی، امام علی، حضرت فاطمه، نهج البلاغه، پیامبر و ائمه، وظیفه فقهای عادل، احکام اسلامی، عصر غیبت امام زمان، ائمه، تشکیل حکومت اسلامی، حاکم، علمدار بصیرت، عباسیه حضرت ابوالفضل العباس دزفول، خطبه، سخنان و فرمایشات،


وبلاگ علمدار بصیرت

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل نوشته‌ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • Future Google PR for alamdarebasirat.mihanblog.com - 3.11

    Top Blog
    برای انتخاب ما بعنوان وبلاگ برتر کلیک کنید
    اوقات شرعی ماهانه
    اوقات شرعی کامل
زیارت مجازی
تدبر در قرآن
دانشنامه عاشورا
دانشنامه مهدویت
وصیتنامه شهدا